Zdroje a proč na nich záleží

Na této stránce najdete seznamy zdrojů k videím na mém YouTube kanálu. Než informace samotná je často důležitější její původ, okolnosti vzniku i styl jejího podání. Práci se zdroji tak považuji za klíčovou schopnost pro každého, kdo se chce orientovat v přesyceném mediálním světě.

Proto pod každé video udávám zdroje, ze kterých jsem při jeho tvorbě vycházel, aby si mohl každý má tvrzení ověřit.

Fungují roušky, nebo ne? Má smysl je nosit? Pokud ano, kdy a jak? To jsou otázky, na které se ve veřejném prostoru objevuje obrovské množství vzájemně si protiřecících informací. V tomto video se pokusíme odbourat názory a podívat se na fakta.

Rozíření nové komunikační technologie s sebou nese žhavou debatu v médiích i na sociálních sítích. Mají obavy kritiků této technologie vědecký základ, nebo mluví hlavně emoce? V tomto strukturovaném streamu se pokusím prezentovat články a studie, které snad poskytnou kýženou odpověď.

Jde o jednu z nejvlivnějších lékařských kauz posledních desetiletí. Malá britská studie získala obrovské mediální pokrytí a myšlenka, že MMR očkování způsobuje autismus, se drží dodnes. A to i přesto, že bezpočet důkladných výzkumů ji nikdy nepotvrdil, studie byla zmanipulovaná a její autor přišel o licenci. Proč? Síla příběhů evidentně znovu...

Situace je vážná a nestojí za to ji podcenit. Přesto ale není důvod k panice. Bez přenosu mezi lidmi nemá virus šanci se šířit. Když správně odhadneme situaci a budeme dodržovat pár základních pravidel, máme šanci se z té šlamastyky co nejdříve dostat. A dosáhneme toho tím, že zploštíme prudce stoupající křivku nakažených.

V tomto videu se snažím shrnout základní informace o prevenci šíření koronaviru SARS-CoV-2. Jaký je rozdíl mezi bakteriemi a viry? Jak vypadá a funguje koronavirus? A jak jej může smýt a zničit obyčejné mýdlo? Kromě toho se krátce věnuji některým nepřesnostem a radám a dávám důraz na pravidla používání roušek, šál, šátků a respirátorů.

Umělá inteligence je dobrý sluha, ale... někdy je ještě lepší. Relativně řečeno. Teprve dva roky je na světě technologie využívající speciálního druhu neuronových sítí, které se učí poznávat a generovat lidský obličej a hlas a "namontovat" ho na jakékoli video.

V únoru 1959 za podivných okolností zemřelo devět studentů, kteří se vypravili na túru v horách Uralu k vrcholu Otorten. O případu máme dodnes spoustu informací - svědeckých výpovědí, fotografií, vyšetřovacích spisů. Přesto nemáme jasno, co se tehdy stalo. Zabilo studenty počasí, rozzuřené zvíře, domorodci, agenti KGB, infrazvuk nebo snad sněžný...

Jak sledování videí a čtení článků ovlivňuje nejen naše emoce, ale i vnímání reality kolem nás? Proč čteme jen titulky a neklikáme na články? A jak je možné, že dokážeme být naštvaní na něco, co vlastně neexistuje? O.o