Zdroje a proč na nich záleží

Na této stránce najdete seznamy zdrojů k videím na mém YouTube kanálu. Než informace samotná je často důležitější její původ, okolnosti vzniku i styl jejího podání. Práci se zdroji tak považuji za klíčovou schopnost pro každého, kdo se chce orientovat v přesyceném mediálním světě.

Proto pod každé video udávám zdroje, ze kterých jsem při jeho tvorbě vycházel, aby si mohl každý má tvrzení ověřit.

Jde o jednu z nejvlivnějších lékařských kauz posledních desetiletí. Malá britská studie získala obrovské mediální pokrytí a myšlenka, že MMR očkování způsobuje autismus, se drží dodnes. A to i přesto, že bezpočet důkladných výzkumů ji nikdy nepotvrdil, studie byla zmanipulovaná a její autor přišel o licenci. Proč? Síla příběhů evidentně znovu...

Situace je vážná a nestojí za to ji podcenit. Přesto ale není důvod k panice. Bez přenosu mezi lidmi nemá virus šanci se šířit. Když správně odhadneme situaci a budeme dodržovat pár základních pravidel, máme šanci se z té šlamastyky co nejdříve dostat. A dosáhneme toho tím, že zploštíme prudce stoupající křivku nakažených.

V tomto videu se snažím shrnout základní informace o prevenci šíření koronaviru SARS-CoV-2. Jaký je rozdíl mezi bakteriemi a viry? Jak vypadá a funguje koronavirus? A jak jej může smýt a zničit obyčejné mýdlo? Kromě toho se krátce věnuji některým nepřesnostem a radám a dávám důraz na pravidla používání roušek, šál, šátků a respirátorů.

Umělá inteligence je dobrý sluha, ale... někdy je ještě lepší. Relativně řečeno. Teprve dva roky je na světě technologie využívající speciálního druhu neuronových sítí, které se učí poznávat a generovat lidský obličej a hlas a "namontovat" ho na jakékoli video.

V únoru 1959 za podivných okolností zemřelo devět studentů, kteří se vypravili na túru v horách Uralu k vrcholu Otorten. O případu máme dodnes spoustu informací - svědeckých výpovědí, fotografií, vyšetřovacích spisů. Přesto nemáme jasno, co se tehdy stalo. Zabilo studenty počasí, rozzuřené zvíře, domorodci, agenti KGB, infrazvuk nebo snad sněžný...

Jak sledování videí a čtení článků ovlivňuje nejen naše emoce, ale i vnímání reality kolem nás? Proč čteme jen titulky a neklikáme na články? A jak je možné, že dokážeme být naštvaní na něco, co vlastně neexistuje? O.o

Netflix se spojí s firmou Goop a společně natočí "dokumentární" seriál. Zdánlivě nezajímavá informace, která ale odráží mnohem větší problém: propagaci či toleranci pseudovědy a nesmyslů v masových médiích.